Strony

poniedziałek, 5 października 2020

Robimy zapasy na zimę - czyli gra planszowa "Dziupla" od Wydawnictwa Kukuryku.

Jesień to dla zwierząt oczywiście okres gromadzenia obfitych zimowych zapasów. Podobnie postępują sympatyczne wiewiórki - bohaterki gry planszowej "Dziupla" od Wydawnictwa Kukuryku. Mają już coraz mniej czasu na zapełnienie swoich spiżarni pysznymi orzechami,nasionami i żołędziami. Muszą bardzo się spieszyć i wykazać się sporym sprytem, by każdego dnia zebrać jak najwięcej ulubionych przysmaków oraz zdążyć przetransportować je do dziupli przed zachodem słońca :)

 

Gra planszowa "Dziupla" - zawartość pudełka:

  •  4 drewniane wiewiórki,którymi gracze poruszają się po planszy;
  • 25 dwustronnych tafelków, tworzących leśną polanę;
  •  28 kart akcji,oznaczonych ramkami w kolorach każdej z wiewiórek;
  • 7 kartoników z dniami tygodnia,zapisanymi cyframi rzymskimi;
  • 45 żetonów zapasów,przedstawiających zgromadzone zbiory;
  • 8 tafelków z koszykami zapasów,oznaczonych liczbami 30 oraz 60 .

Główny zamysł gry to oczywiście rywalizacja pomiędzy poszczególnymi wiewiórkami i poruszanie się po planszy w taki sposób,by zebrać jak najwięcej leśnych jesiennych specjałów. W tym celu najpierw przygotowujemy naszą polanę - tasujemy jej tafelki i rozkładamy je obok siebie tak,by tworzyły kwadrat o bokach 4x4. Musimy pamiętać,że elementy powinny być odwrócone ciemnozielonym kolorem do góry - natomiast ich jaśniejszy odcień ma znajdować się pod spodem. Pozostałe tafelki polany formujemy w stosik i zabieramy z niego trzy kartoniki z samej góry, kładąc je osobno obok zaprojektowanej wcześniej planszy.


 

Na kolejnym etapie każdy zawodnik wybiera sobie jedną z drewnianych wiewiórek i otrzymuje 7 kart akcji w odpowiadającym jej kolorze. Podczas rozgrywki karty akcji należy trzymać w ręku tak,by pozostali gracze nie mogli dostrzec ich awersów. Oprócz tego układamy również we właściwej kolejności kafelki oznaczające dni tygodnia: ten z rzymską jedynką ma znaleźć się na samej gorze stosiku,natomiast ten z siódemką na jego spodzie. Obok polany musi być też wygospodarowane miejsce na żetony zapasów oraz ich pełne koszyki - by nasze wiewiórki miały do nich swobodny dostęp i mogły bez trudu przenosić je do swoich dziupli.

Właściwa rozgrywka składa się z siedmiu kolejnych rund. Gracz wybiera konkretny tafelek, który zostanie zajęty przez jego wiewiórkę - a następnie otrzymuje żetony zapasów odpowiadające ilości żołędzi namalowanych na danym polu. W jednej rundzie wiewiórka może przejść nawet przez kilka sąsiadujących ze sobą pól - jednak tylko pod warunkiem,że na kolejnym tafelku znajduje się mniej żołędzi,niż na poprzednim! Dozwolone są wyłącznie ruchy w prawo,w lewo,w górę i w dół - a zatem nasze wiewiórki nie mogą poruszać się po skosie. Co jest bardzo istotne? Cyfry w rogach każdego tafelka informują nas,ile żołędzi znajdziemy już PO jego odwróceniu - co z jednej strony może być dla graczy nieco mylące, a z z drugiej pozwala lepiej zaplanować pewne ruchy i obrać konkretną taktykę.

Przykład:Na powyższym zdjęciu czerwona wiewiórka przeszła kolejno przez pola z pięcioma,czterema i trzema żołędziami. Łącznie zebrała więc dwanaście punktów (5+4+3=12), za co otrzymała nagrodę w postaci trzech żetonów zapasów (10+1+1=12) Dalej nie mogła się już poruszać,ponieważ na jedynym wolnym sąsiadującym polu było tyle samo żołędzi,co na ostatnim przez nią zajętym. Zakończyła więc pierwszą rundę z wynikiem 12,a wszystkie zdobyte przez nią tafelki odwróciliśmy na drugą,jaśniejszą stronę.


Począwszy od drugiej rundy, odkrywane są również kolejne kartoniki z dniami tygodnia - przypominające zawodnikom o tym,że do końca rozgrywki pozostało już coraz mniej czasu. W trakcie swojej tury gracze mogą wykorzystywać również przedstawione powyżej karty akcji,na których opisano konkretne sytuacje i oznaczono strzałkami zalecane manewry do wykonania. Oczywiście w wariancie przeznaczonym dla najmłodszych użytkowników można z tego elementu zupełnie zrezygnować,by nadmiernie nie komplikować przebiegu całej gry - jednak karty akcji niejednokrotnie mogą pomóc nam w wyjściu z jakiejś patowej sytuacji,gdy utkniemy na planszy w bardzo niedogodnym dla siebie miejscu. Po zakończeniu siódmej rundy (czyli po całym "tygodniu" leśnych zmagań) przechodzimy do podliczania wszystkich punktów i weryfikujemy,która z wiewiórek spisała się najlepiej.

Wygląda na skomplikowane? Początkowo pewnie tak - ale w trakcie gry wszystko się bardzo szybko rozjaśnia,a obszerna i szczegółowa instrukcja pozwala bez trudu zrozumieć zasady. Gra nauczy dziecko koncentracji,spostrzegawczości,przewidywania oraz logicznego,taktycznego myślenia. Na pewno będzie też świetną pomocą w nauce liczenia! Jej żetony można wykorzystywać też w oderwaniu od pozostałych elementów i na ich przykładzie demonstrować maluchowi,na czym polega dodawanie oraz odejmowanie :)

"Dziupla" 
Wydawnictwo Kukuryku
liczba graczy: 2-4 / kategoria wiekowa: 6+
 


22 komentarze:

  1. Bardzo lubię gry planszowe, A teraz to fajne wymyślają

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt. Czasami naprawdę już nie wiadomo,na którą się zdecydować - wybór ogromny!

      Usuń
  2. Aj, naprawdę wygląda na skomplikowaną grę! Ale może dzięki temu zabawa jest ciekawsza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skomplikowana jest tylko pozornie ;) Wystarczy raz spróbować,żeby ją pokochać i naprawdę się wkręcić :)

      Usuń
  3. chociaż gra bardzo tematyczne i na czasie to wydaje mi się trochę skomplikowana, ale jak moje dzieciaki podrosną to na pewno wezmę ją pod uwagę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasz 6-latek bardzo ją polubił,także idealnie wstrzeliliśmy się w zalecaną kategorię wiekową :)

      Usuń
  4. Gra o tematyce w sam raz na jesień :) Wygląda bardzo sympatycznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale super pomysł na jesień! Ja wciąż czekam żeby w takie gry grać z moim maluchem :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pierwszy rzut oka rzeczywiście wydaje się skomplikowana. Musiałabym wczytać się w instrukcję i zagrać ze dwa razy, żeby wyrobić sobie o niej zdanie ;)

    Pozdrawiam,
    Karolina z TAMczytam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początki chyba z każdą grą tak wyglądają ;) Trzeba trochę czasu,żeby stać się dobrym taktykiem i planszówkowym wymiataczem ;)

      Usuń
  7. Niemal każda gra początkowo wydaje się skomplikowana, ale w miarę jak się w nią wciągamy, reguły stają się coraz prostsze i ciekawsze. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaki fajny jesienny klimat! Dla mojej córeczki trochę za trudna gra, ale wydaje się naprawdę ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Muszę sprawdzić jakie jeszcze mają gry bo ta mi się podoba

    OdpowiedzUsuń
  10. Z pozoru gra wydaje się skomplikowana, ale coś czuję że mimo wszytko mojemu synowi bardzo by się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Taka gra to z pewnością świetna zabawa dla całej rodziny i na długie godziny!

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak byłam dzieckiem, to uwielbiałam gry planszowe ;) Teraz za bardzo nie mam z kim grać :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja namawiam swoją rodzinkę, zawsze kogoś skuszę, nawet na chwilkę gry choćby w chińczyka, niby za starzy a świetnie się bawimy. :)

      Usuń
  13. Lubię tego typu gry :) może faktycznie początki są skomplikowane, ale z czasem wszystko wydaje się być proste w graniu :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Sympatyczna gra z miłą dla oka oprawą graficzną. To musi się podobać:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nic tego wydawnictwa jeszcze nie mieliśmy. A gier planszowych nigdy za dużo. Bardzo fajnie sie zapowiada ta Wasza planszówka

    OdpowiedzUsuń

Wszelkie opinie, sugestie, nieskrępowana wymiana zdań, a nawet konstruktywna krytyka - mile widziane :)